A ROMA POLITIKAI KÉPVISELET HELYZETE MAGYARORSZÁGON
Közös tiltakozó kampányba kezdtek a
nemzetiségi regisztrációval kapcsolatban roma társadalmi szervezetek
Magyarországon. A 36 különböző szervezet egybehangzó véleménye az, hogy a
magyarországi kisebbségeket, hangsúlyosan a romákat, az állampolgárság és a
nemzetiség közötti döntésre kényszeríti az országgyűlési választások rendjének
legutóbbi módosítása.
Közelednek az országgyűlési választások, amely
az korábbiakhoz képest új választási gyakorlatot vezet be az országos politikai
képviselet biztosítására. A változások leginkább a magyarországi kisebbségeket
(nemzetiségek) érintik.
Az Országgyűlés 2011-ben módosította az
országgyűlési választások rendjét ( 2011. évi CCIII. törvény az
országgyűlési képviselők választásáról), célként kitűzve azt, hogy rendezze a
nemzetiségek saját jogú parlamenti képviseletét, amit a rendszerváltozás óta a
gyakorlatban eddig nem sikerült megoldani. A rendszerváltozáskor, a nemzetiségek
politikai képviseletét az állam az önkormányzati rendszer mintájára felállított
kisebbségi-önkormányzati rendszerrel oldotta meg, ami az utóbbi 20 év
tapasztalati alapján jól láthatóan alapvetően megmaradt a helyi szintű ügyek
intézőjévé, országos szinten pedig eddig nem igazán tudott komoly
jogérvényesítő tevékenységet ellátni. Minderről a Kisebbségi törvény (1992)
rendelkezik. A kisebbségek érdekeinek állami szintű képviseletét, a
jogsértő helyzetekben, eddig a kisebbségi ombudsman volt jogosult ellátni, aki
a korábbi gyakorlat alapján együttműködött a kisebbségi önkormányzatokkal is.
Ezt a pozíciót azonban az aktuális kormány első intézkedései között szűntette
meg, és bár általános ombudsman továbbra is létezik, fontos látni, hogy ezzel
végleg megszűnt a lehetősége annak, hogy a nemzetiségek, így például a romák
érdekei országos szinten képviselve, védve legyenek. A már említett Kisebbségi
törvény elfogadásakor teljesen tisztán látszott, hogy a kitalált képviseleti
rendszer nem alkalmas arra, hogy megvalósítsa a kisebbségek egyenrangú
parlamenti érdekképviseletét, ezért már akkor elhatározták, hogy erre
hamarosan működő megoldást kell találni. A Kisebbségi törvényt tíz év múlva
(2003) módosították, ez azonban még mindig nem eredményezett releváns országos
képviseletet. A módosításkor a hangsúly inkább azon a dilemmán volt, hogy
hogyan lehet elérni azt, hogy csak az érintettek szavazzanak a kisebbségi
önkormányzatokra, vagyis a cigányok a cigány, a horvátok a horvát stb.
kisebbségi önkormányzatokra. Ennek érdekében vezették be (elsőként) a
regisztrációt, ami a gyakorlatban az elmúlt években azt jelentette, hogy aki
kisebbségi önkormányzati képviselő jelöltre is akar szavazni, annak hónapokkal
korábban regisztrálnia kellett a kisebbségi választási névjegyzékbe, hogy aztán
érvényesen tudjon szavazni. A regisztráció ebben az esetben is megosztotta a
véleményeket, sokan a pl. a második világháborús etnikai összeírásokra
asszociálva elzárkóztak a kisebbségi jelöltekre szavazás ilyen módjától.
A rendszerváltozáskor, a nemzetiségek politikai képviseletét az állam az önkormányzati rendszer mintájára felállított kisebbségi-önkormányzati rendszerrel oldotta meg, |
Mi jelent, hogy ha regisztrálsz?
Az országgyűlési választásokról szóló
törvénymódosítás a megoldatlan országos képviseletre szándékozott megoldást
kínálni egy újabb, szintén csak a kisebbségeket érintő regisztráció
bevezetésével. Ennek a regisztrációnak az a lényege, hogy az országos kisebbségi
önkormányzatoknak lehetőségük van jelöltet indítani az országos parlamenti
választáson. Ehhez az szükséges, hogy előzetesen legalább 1500-an
regisztráljanak nemzetiségi választóként – konkrétan pl. cigány
nemzetiségűként. A kisebbségi önkormányzatok választási listáját az aktuálisan
regnáló országos önkormányzatok állítják össze, vagyis más, külső civil
szervezetnek nincs beleszólása a jelöltek kiválasztásába, ami a magyarországi
romákkal kapcsolatosan azt jelenti, hogy az országos roma önkormányzatban
többségben lévő Lungo Drom állítja össze ezt a listát. Ez utóbbival
kapcsolatban több roma civil szervezet fejezte ki egyet nem értését. A
törvénymódosítás, illetve a nemzetiségek országos képviseletének ezen új
lehetősége azonban mindezek felett azért sem fogható fel szimbolikus pozitív
üzenetként, mert ha valaki részt akar venni a kisebbségi parlamenti képviselő
választásában, vagyis előzetesen regisztrál nemzetiségi választóként, az
automatikusan kizárja magát az országgyűlési választások általános részéből –
vagyis abból, hogy az induló országos pártlistákra szavazhasson. Csak egyéni
jelöltekre adhatja le a szavazatát. Vagyis mindez azt jelenti, hogy az alapvető
állampolgári jogai sérülnek annak, akinek választania kell aközött hogy
nemzetiségiként, vagy magyar állampolgárként akar részt venni a következő országgyűlési
választásokon. Hiszen a demokratikus átalakuláskor létrejött Alkotmány a
nemzetiségi hovatartozást és a állampolgárságot nem tekintette egymást kizáró
kategóriaként. Vagyis a regisztráció magában hordozza azt az értelmezést
is, hogy a nemzetiségek nem egyenrangú állampolgárai Magyarországnak.
Amennyiben a nemzetiségi önkormányzat
megszerzi a pártlistákról elnyerhető mandátumhoz szükséges szavazatszám
legalább egynegyedét, a nemzetiségi lista első helyén szereplő kedvezményes
mandátummal bejut a parlamentbe. Amennyiben a listára leadott szavazatok nem
érik el ezt a küszöböt, a lista első helyén szereplő az adott nemzetiség
szavazati jog nélküli parlamenti szószólója lesz.
Leginkább a romák érintettek
Az országgyűlési választási rendszer módosítása
leginkább a romákat érinti azért, mert a 13 országos nemzetiség közül a romák
élnek a legnagyobb számban Magyarországon. A konkrét létszámra csak a
szociológiai kutatások fényében lehet megközelítő számadatot mondani,
mivel eddig a rendszerváltás utáni népszámlálási adatok erre vonatkozóan
használhatatlannak minősültek, mert csak kevesen merték cigánynak vallani
magukat a hivatalos állami felmérésekkor. A becsült 5-8 százezres létszám a
politikai választások tükrében azt jelenti, hogy a romák, mint szavazók
jelentős bázist alkotnak az országban. Mindezt a nagyobb politikai pártok is
felismerték, és az eddigi választások során mindegyik politikai oldal tett
kísérletet arra, hogy megnyerje a roma szavazatokat is a parlamentbe jutás
érdekében. Nem csak politikai ígérgetésekkel, hanem a szegényebb régiókban pl.
szavazatvásárlással, vagy ahogyan a szélsőjobboldali Jobbik tette
Tiszavasváriban: az uzsorásokon keresztül pénzzel és megfélemlítéssel.
Az országgyűlési választási rendszer módosítása leginkább a romákat érinti |
Cigánypárt – Magyarországon is
Mindent összevetve azonban jól látható, hogy a
szegénység, az ellehetetlenült életviszonyok a romák körében jelentősek, vagyis
mindeddig a választások lezajlása után egyik párt sem képviselte megfelelően a
romák érdekeiket. Ezt ismerték fel, ebben értenek egyet azok a társadalmi
szervezetek is, akik a nemzetiségi választási regisztráció ellen
kampányolnak. Felismerve az új szavazási rend buktatóit, valós politikai
képviseletet akarnak, ami többet nyújt a kisebbségi önkormányzatoknál, és nem
korlátozza az állampolgári jogokat úgy, mint a nemzetiségi képviselő. Ezért
önálló pártként, cigánypártként indulnak a következő választásokon. Csak
a romák összefogására, szavazatára volna szükség mindehhez…
A romák pártba szerveződése, azért, hogy
önállóan (és nem egy párton belüli roma tagozatként) képviseljék saját
érdekeiket az országos nagypolitikában, megjelent az utóbbi években azokban a
környező közép-kelet-európai országokban is, ahol a nagyszámú roma jelenlét
mellett a romák érdekeit képviselő civil szerveződés erőteljes és eredményes.
Ilyen például Románia, Csehország, Szlovákia és Bulgária is.
Az összefogás ereje
Amint az látszik a roma politikai képviselet a
környező országokban, ahol jelentős számban élnek romák, hasonlóan alakult a
demokratikus átalakulások kezdetével. A romák politikai öntudatra ébredése és
ennek az ambíciónak a megerősödése mára már nem csak önálló politikai
szerveződésekben ölt testet, hanem abban a felismerésben is, hogy
elkerülhetetlen az összefogás ahhoz, hogy végre javuljon a romák társadalmi
helyzete.
A magyarországi, eddig gyakran inkább egymás
ellen politizáló roma civil szervezetek is ezt ismerték fel akkor, amikor úgy
döntöttek összefognak a változásért, aminek első lépéseként közösen hívták fel
a figyelmet arra, hogy mi a probléma a nemzetiségi regisztrációval.
Bogdán Mária
Felhasznált irodalom:
Challenges of Representation: Voices on Roma
Politics, Power and Representation. Roma
Rights-Journal of the European Roma Rights Center, 2012.