A képzés 2015. április 16-án kezdődött, időtartama 400 óra volt. A 15 résztvevő július 16-án fejezte be sikeresen a programot, amely a következőkből tevődött össze: egy ráhangoló motiváló tréninget követően némi alapozás után tanulási készségek és életviteli kompetenciák fejlesztése valamint mentálhigiénés és háztartási ismereteket tanulása következett.
.
Bánszkiné
Imreffy Márta oktató, tréner számolt be a Kulcskompetenciák
fejlesztése + háztartási ismeretek elnevezésű képzés
megvalósulásáról, és az itt szerzett tapasztalatairól:
„A
képzés ráhangoló motiváló tréninggel kezdődött, mely időszak
alatt nem kisebb feladattal kellett megbirkózni, mint hogy
összehozzunk és csapattá alakítsunk egy olyan közösséget,
amelynek a tagjai hosszú évek óta ismerik egymást, nap, mint nap
találkoznak, beszélnek egymással, akik egy boltba járnak
vásárolni. Ebben a társaságban tulajdonképpen én, az oktató
voltam az egyetlen, aki számára idegen volt mindenki. Mégis minden
alkalommal bebizonyosodott, hogy szükség van erre az ismerkedésre,
mert a képzés idején merőben más jellegű kapcsolat alakulhat ki
a résztvevők között, és mindig kiderül: „Én nem is ismertem
XY-t erről az oldaláról!” Ez a szakasz nem más, mint
észrevétlen tanulás, ahol korábbi tréneri gyakorlatomat
hasznosítva olyan kommunikációs feladatokat oldottunk meg, játszottunk el, ahol sok-sok úgynevezett „aha-élményben” részesültek résztvevők.
|
Sikeres képzés nőknek |
Eddigi csoportjaimban is, és most Békésen is a hallgatók nagyon különböző iskolai végzettséggel rendelkeztek, de elmondható, hogy mindenki tudása magasabb szinten állt, mint amilyen ismereteket tartalmaztak a rendelkezésünkre álló tankönyvek. Ezért aztán a matematika és a magyar modulban magam állítottam össze a tanmenetet. Azt tapasztaltam, hogy szívesen tanulnak, kifejezetten igénylik a frontális munkát, majd nagy kedvvel látnak hozzá az önálló feladatokhoz. A kapott tankönyveket levezetésként töltöttük ki egyéni munkában. Olyan tananyagot állítottam össze, amelyek a mindennapi életben is hasznosíthatóak. Matematikából írásbeli műveleteket, kerület- és területszámítást, mértékváltásokat végeztünk, törtes feladatokat is megoldottunk. Úgy szövegeztem meg a feladatokat, hogy azok mindenki számára testhezállóak legyenek.
Összefoglalva
tehát a képzés a következő modulokból állt: tanulási
készségek fejlesztése, mentálhigiénés fejlesztés, életvitel,
és háztartástan, család és közösség, egészséges táplálkozás
és életmód, egészség és betegség, pénzügyi, gazdálkodási
ismeretek, adatlapok, nyomtatványok, dokumentumok a mindennapokban.
Az itt szerzett ismeretek könnyebbé és kezelhetőbbé teszik a
hallgatók hétköznapjait.”
|
Hirdetés |
Bánszkiné
Imreffy Márta, oktató megosztotta a program során szerzett érdekes
tapasztalatait is: Annak ellenére, hogy a fenti témakörök
hasznosak, könnyen feldolgozhatóak, és mindenki életében nap,
mint nap előkerülnek, a beszélgetések viszont nem arattak nagy
sikert. Szeretnek ugyan beszélgetni, de ha az irányított
diskurzus, akkor hirtelen nincs véleményük semmiről, illetve úgy
érzik, hogy nem kapják meg azt az érzést, hogy megint tanultak
valami újat. Ezek a képzések nem kizárólag az oktatásról, a
tananyag átadásáról szólnak. A csoportokba olyan emberek
kerülnek, akik hosszú évek óta nem csak az iskolától maradtak
távol, de munkahely hiányában egyéb szervezett tevékenységtől,
és a tőlük rendszerességet követelő más elfoglaltságtól is.
Ezek után mi „iskolapadba” ültetjük őket, és figyelmet,
aktív közreműködést várunk tőlük. A legegyszerűbbnek tűnő
dolgokra, azaz hogy csendben, figyelmesen végighallgassuk egymást,
legalább negyven percig egy helyben maradjunk, illedelmesen
használjuk telefonunkat, stb. is rá kell világítani. A
mindennapos együttlétek óhatatlanul előhozzák a napi gondokat,
és egy kívülről jött embernek, mint például egy oktatónak,
könnyebben nyílnak meg, árulnak el személyes problémákat. Ezek
között vannak általános gondok, úgymint anyagi nehézségek, a
cigányságot érintő kirekesztések, de szóba kerülnek súlyos
egyéni tragédiák is. Ez alatt a néhány hónap alatt naponta
találkoztam olyan esetekkel, amelyekhez foghatóval eddig még soha.
|
Hirdetés |
Végezetül
annyit mondhatok, hogy nagyon hasznosnak tartom ezt a képzést. Ez a
kurzus a tudás felelevenítésén, és némi többlet ismeret
elsajátításán túl leginkább azt a célt szolgálja, hogy
rendszerességre szoktasson, megtanítson a figyelem újbóli
koncentrációjára, a csoportban való együttműködésre. Ha a
képzések szervezőiben meg van a kellő elszántság, elhivatottság
és kitartás, akkor e célok megvalósíthatóak – zárta
gondolatait Bánszkiné Imreffy Márta.
Lakatos
Gyula
|
Hirdetés |